Del 7: REKLAM OCH ANNONSERING GENOM TIDERNA

Liljeholmens annonserade tidigt för att göra kunder uppmärksammade på ”det nya lysämnet” – stearinljuset. Lars Johan Hierta grundande och ägde även Aftonbladet så annonsering i tidningen var naturligt!

Under åren har olika teman, kampanjer, stilar och uttryck förekommit i annonsering och marknadsföring – från den monumentala utställningslokalen i form av ett stort ljus i ljusstake under Stockholmsutställningen 1897 till blygsamma små svartvita annonser i dagspressen och färgglada affischer med känsla och stil.

Idag är annonsering och marknadsföring via sociala medier allt vanligare men den traditionella tryckta annonsen i dagstidning eller magasin finns fortfarande kvar. Här följer smakprov på Liljeholmens annonser genom tiderna:

Reklamaffischer för Liljeholmens paviljong under Stockholmsutställningen 1897.

Skylt med plats att fylla i aktuella priser för ljusen – antal öre per paket! Minutpriser betyder utpriser till kunderna i butiken. Man har även passat på att berätta om alla priser företaget fått vi utställningar ”hvari Bolaget deltagit”.

Annonser i svartvitt från tiden kring förra sekelskiftet. Vackra typsnitt och texter – ”Medelpunkten i alla festliga anordningar till julen är och förblir Liljeholmens ljus”! Man annonserade även i utländska medier som annonserna i mitten av bilden visar.

1937 anlitades Sven Erik Skawonius – formgivare, scenograf, konsthantverkare och bokillustratör bland annat vid Uppsala Ekeby Porslinsfabrik, Kosta glasbruk, Svenska Slöjdföreningen, Dramaten, Kungliga Operan med mera – för att skapa en serie färgglada och vackra affischer.

Dessa visar Liljeholmens ljus i olika miljöer och för olika användningsområden….

…och naturligtvis till speciella tillfällen som kräftkalaset och till jul! Originalen finns i Liljeholmens arkiv och nytryck finns att köpa i fabriksbutiken i Oskarshamn.

Under 1960-talet var reklambilderna i färgfoto. Här en städad och välordnad julgransplundring i lågornas sken.

Fotografen Lennart Sääf förevigade barnens fina kalas!

1970-talets affischer med reklam för Liljeholmens ljus hade ett mer uppsluppet, lössläppt och bohemiskt skönt uttryck – med motiv som inte var lika städade som 1960-talets lugna barnkalas!

Här är det de vuxna som festar loss och det ser ut att gå vilt till när tavlorna hänger på trekvart och glasen snart välter på bordet.

Skumbad med vin, ljus och värme gör vem som helst på glatt humör!

På 1980-talet var det städat och fint – pastellfärger mot vitt och med matchande servetter för alla tillfällen.

1995 kom en kampanj som flirtade med 1960-talet i mode och uttryck. Kanalljus och Christina Antikljus stod i centrum.

Ett riktigt fin och härlig fest dokumenterad i svartvita bilder från det att gästerna kommer till att de tu är ensamma kvar på vardagsrummets tillfälliga dansgolv när gästerna tackat för sig framåt morgonkvisten!

En väldigt sparsmakad annons från 1998…

Budskapet känns rätt så tydligt – tänd ett ljus när mörkret faller och då det är ”Skönt att de ljusa sommarkvällarna snart är över.”!

Ja – vad mer behöver egentligen sägas?

Till Liljeholmens 175-årsjubileum 2014 togs ett speciellt sigill fram. Detta användes i marknadsföringen, som var elegant och andades vacker lyx.

Annonsen visar vackra föremål tillsammans med ljus i de till jubileet framtagna nya färgerna Jubileumsblått och Guldbrunt.

2019 är det dags att fira igen – företaget är 180 år och still going strong!

Annonsbilden från 1800-talets mitt med den speciella Liljeholmens ljusstake i centrum blir ett sigill som knyter ihop historien om världens största stearinljusfabrik – LILJEHOLMENS!

7 november, 2019

Del 6: SAGAN OM SNIPPE SNAPP OCH JULLJUSEN

Sagan om Snippe Snapp och julljusen skrevs av Eva Forss (senare Billow) 1934 och handlar om Snippe Snapp – en liten tomtegubbe som tänder ljusen hemma hos barnen Sven och Inga efter att ljusen slocknat av en liten vindpust.

Fotografierna i boken togs av Carl Gustaf Rosenberg, som var en känd fotograf med uppdrag bland annat för (förutom Liljeholmens Stearinfabrik) STF och Vecko-Journalen.

Boken var en ”reklam-saga” som delades ut till barn som ”En hälsning till Sveriges barn från Liljeholmens Stearinfabrik”.

Sagan börjar med att barnen Sven och Inga sitter snällt och tittar i julklappsböckerna och äter nötter och russin medan mamma stökar i köket och pappa vilar på soffan.

Plötsligt drar en kall vindpust in och ljusen på bordet släcks – barnen sitter i mörker och funderar på vad de skall göra när de hör ett suckande ljud från ljusen som på vers klagar högt över sin situation!

”Åhå, håhå,
Vad för något står nu på?

Kom och tänd oss om igen,

Vi skall inte släckas än.

Lågan vår skall brinna fin,

Vi är ljus av stearin.”

Barnen får oväntad hjälp i form av en liten gubbe med ett brinnande ljus i handen. Det är den lille tomtegubben borta från granen som fått liv och talar till dem – han kan hjälpa till med att tända ljusen igen.

”Vänta litet, tippetapp

Nu kommer jag här, Snippe Snapp!

Ljuset mitt det brinner än,

Jag skall tända er igen.”

Så börjar sagan om Snippe Snapp – vill du läsa hela sagan hittar du den på Instagram –> Snippe Snapp på Instagram

Kanske vet du mer om när boken delades ut – om det var i skolan eller i någon butik? Skriv gärna till oss och berätta – info@liljeholmens.se – vi vill gärna veta mer om hur sagan gavs ut till Sveriges barn!

30 oktober, 2019

Del 5: UTSTÄLLNINGAR OCH MEDALJER

Redan under den första världsutställningen i London 1851 var Liljeholmens representerad – och fick silvermedalj för sin goda tillverkning! Därefter uppmärksammades företaget stort och fick många fina priser för den goda kvaliteten och tillverkningen.

Priserna delades ut i form av medaljer i brons, silver och guld. Bilden ovan visar en tavla där alla medaljer finns med och visas med både fram- och baksida – totalt 18 medaljer utdelade under åren 1851-1914.

Till Stockholmsutställningen (Allmänna konst- och industriutställningen) 1897 beslutade Liljeholmens att satsa ordentligt och man deltog med en paviljong i form av en 14 meter hög och 11×11 kvadratmeter stor silverljusstake med ett 23 meter högt Kronljus i tegel med en diameter på 2,5 meter ritade av arkitekten Victor Dorph. Den spektakulära paviljongen var förstås en fullträff som reklam för Liljeholmens och den väckte stor uppmärksamhet. Inuti ljusstaken fanns försäljning och en utställning där ljustillverkning visades och det fanns även en modell av fabriken på Danvikstull.

En medalj, gjuten i stearinmassa, delades ut till personalen i samband med utställningen och den fanns även att köpa i utställningslokalen.

När utställningen var slut var det svårt att frakta bort allt från utställningsområdet – stockholmarna försåg sig med det som fanns på området! En karikatyrbild från tiden visar hur besökarna tog med sig utställningsföremålen – och Hr Stockholm tar med sig hela Liljeholmens paviljong hem!

24 oktober, 2019

Del 4: CARL MALMSTEN RITAR LJUSSTAKAR FÖR LILJEHOLMENS

1927 ritade Carl Malmsten – känd svensk inrednings- och möbelarkitekt – ett antal träljusstakar för Liljeholmens.

Enligt Liljeholmens katalog över ljusstakar som gavs ut samma år rådde det brist på vackra och billiga ljusstakar tack vare ”de levande lågornas renässans”. Levande ljus hade blivit modernt igen efter första världskrigets slut.

Carl Malmstens ljusstakar var avpassade för Liljeholmens olika ljustyper och fanns många utföranden – de flesta i brunpolerad björk. I katalogen står att läsa ”…stakarna saluföras i modeller och dimensioner som äro anpassade för den olika användningen och för våra olika huvudtyper av ljus – från små skrivbordsstakar med pip för vanliga kronljus eller stakljus till stabila altarstakar för långa spiror eller tjocka altarljus”.

Det ritades ljusstakar för stora ljus och små ljus och i katalogen står att läsa ”…stakarna saluföras i modeller och dimensioner som äro anpassade för den olika användningen och för våra olika huvudtyper av ljus – från små skrivbordsstakar med pip för vanliga kronljus eller stakljus till stabila altarstakar för långa spiror eller tjocka altarljus”.

Ljusstakarna skulle passa för hem, kontor och kyrkor. I katalogen finns inredningstips och råd om hur ljus och ljusstakar kan användas.

Då och då dyker de vackra ljusstakarna upp på auktioner, antikaffärer, nätauktioner och loppisar med mera – håll utkik om du vill hitta en personlig och vacker Liljeholmens ljusstake!

10 oktober, 2019

Del 3: BILDER FRÅN FÖRR – PRODUKTIONEN 1964

I dagens fabrik är mycket av vår produktion automatiserad. Liljeholmens producerar fler ljus än någonsin – men personalstyrkan är mindre än förr. Bilderna nedan visar produktion i fabriken på Danvikstull i Stockholm – innan fabriken flyttade till Oskarshamn. Året är 1964 och Liljeholmens firar 125-årsjubileum!

Impregnering, flätning och noggrann efterkontroll är viktiga moment för vekens kvalitet. Vektillverkning är en arbetsuppgift som tar tid och görs mycket noggrant för bästa resultat.

De större altarljusen fodrar speciell ljusmassa, noggrann temperaturkontroll och stor omsorg vid tillverkningen. En metallform för ett klassiskt kyrkljus fylls på med stearin. Ljuset är högt – det är bara att kliva upp på pallen för att nå!

De vackra antikljusen stöps för hand i en stor sal där ljusen doppas 25-30 gånger i stora stearinkar via en karuselliknande transportanordning. Har man stöpt ljus själv hemma känner man väl till hur ljusen sakta men säkert bli tjockare och tjockare tills de fått rätt form och storlek. Det måste ha varit tungt att hissa ljusen upp och ner för doppning i karet med stearin…

De större ljusen putsas för hand för att få en vacker lyster. Tala om noggrann och omsorgsfull handpåläggning!

Varje ljus rullas in i skyddande blått papper och etiketter klistras på innan ljusen läggs upp i hyllan ett efter ett.

30 september, 2019

Del 2: EVERT TAUBE SPRIDER GLÄDJE MED LJUS I FEST OCH VARDAG

Under 1960-talet satsades det stort på att få ut budskapet om Liljeholmens stämningsskapande ljus, bland annat anlitades flera kända personer så som Margaretha Krook, Lasse Åberg, Svante Thuresson med flera.

Även Evert Taube såg till att sprida glädje med ljus i fest och vardag tillsammans med sin hustru Astri Taube i text och bild i ett litet reklamhäfte om Liljeholmens ljus från 1962:

”Ända från barnaåren har de levande ljusen varit min stora glädje.”

Christinaljus i skaldevrån.

Kronljus under TV-tittandet.

Antikljus vid pianot – ljusen får inspirationen att flöda!

”Nu på gamla dar blir jag som ung på nytt när de levande ljusen tändas. Jag diktar och spelar bättre vid levande ljus, maten smakar bättre när det brinner ljus på bordet och min hustrus skulpturer vill jag se bland levande lågor.
Kära husmödrar! Tänd levande ljus därhemma! Intet har en sådan sällsam förmåga att skänka glädje och rofylld trivsamhet åt vardagens stunder och sprida glans och stämning när det stundar till fest.
”Levande lågor, tindrande ljus
Vill jag se i mitt hus…”

EVERT TAUBE

17 september, 2019

Del 1: Hur säljer man stearinljus i ett land upplyst av elektriska lampor?

1839 startade Lars Johan Hierta Liljeholmens Tekniska Fabrik och stearinljustillverkningen. Det blev en omedelbar succé – men det har inte varit självklart att stearinljuset skulle överleva på sikt.

Elektriciteten byggdes ut i Sverige och allt fler elektriska lampor lyste upp hemmen kring förra sekelskiftet 1800-1900.

1912 slog Nordisk Familjebok fast:

”….ljustillverkningen är numer en småningom, om än långsamt, försvinnande industri.”

Efter första världskriget sjönk produktionen av stearinljus till oroväckande låga nivåer. Det var dags att göra en kraftansträngning om fabriken skulle ha någon framtid. Stearinljus, som användes mest i jultid, lanserades nu som en stämningsskapare året runt.

Under 1920- och 30-talen gav Liljeholmens ut flera reklamskrifter med bilder av levande ljus arrangerade på vacker dukade bord. Råd och anvisningar om val av ljus, placering och skötsel fanns också med i skrifterna. Nya ljus togs fram.

En ”vacker och välordnad middagsdukning” var ”vanlig och ointressant” utan brinnande stearinljus.

Christinaljuset – ny i sortimentet 1923 – gjordes, då som nu, i flera färger för ett modernt hem.

Carl Malmsten fick i uppdrag att formge ljusstakar i trä, som alla var avpassade för Liljeholmens sortiment.

Under många år tillverkade Liljeholmens Stearinljusfabrik många andra produkter än bara ljus.

Under andra världskriget blev företaget mer känt som ett ledande kemiskt företag än som stearinljustillverkare. Ljusförsäljningen minskade…men under 1960-talet tog försäljningen äntligen fart igen!

Liljeholmens lyckades med sina ansträngningar och stora reklamkampanjer gjorde sitt till att intresset för levande ljus hemma och i offentliga lokaler ökade igen.

Bild ur en reklamskrift från 1960-talet – en välordnad och städad julgransplundring i lågans sken!

Idag står stearinljuset återigen inför stora utmaningar.

LED-belysning är en ny produkt på marknaden – men har stearinljusets vackra levande låga klarat att överleva tuffa tider då fotogenlampan och sedan elektriciteten kom och därefter tuffa tider under de båda världskrigen så skall väl stearinljuset klara även LED-belysningens intåg på marknaden!

För ingenting kan ju egentligen ersätta ett levande stearinljus – svensktillverkat och väldigt vackert sedan 1839!

År 1837 reser medieprofilen Lars Johan Hierta till London. Någonstans, kanske hos goda vänner, ser han för första gången ljus av stearin. De varken ryker, rinner eller osar – stället brinner de med hög låga och ger ett behagligt ljus.

Väl hemma i Sverige berättar Lars Johan för kemisten Johan Michaelsen om det ”förbättrade lysämne” som han hade sett i London.

Tillsammans tar de stearinljuset till Sverige. Den 17 september 1839 startar de Liljeholmens Tekniska fabrik och resten är, som man brukar säga, historia!

2019 firar Liljeholmens 180-årsjubileum!

Firandet fortsätter fram till årsskiftet – så häng med och fira med oss!

Våra Jubileumsprodukter hittar du här>

Låt ljusen vara en del av inredningen – häng en vacker korg på väggen som förvaring åt dina favoritljus!

Våra nya Kronljus i färgen Honung passar utmärkt tillsammans med andra ljusa naturfärger som i denna fina flätade korg.

När skolorna börjar efter sommarlovet kommer förkylningen som ett brev på posten! Skäm bort dig själv med te, honung – och varmgula honungsfärgade ljus som pricken över i!

Det är vackert att kombinera de mustigt tegelröda ljusen med torkade blommor på det dukade bordet! Just nu är torkade växter så som blommor och olika slags gräs en superhet trend. Plocka dina egna blommor och strån i naturen – billigaste och vackraste inredningsdetaljen helt gratis!

En egen lugn stund vid köksbordet – hösten är en tid för eftertanke och mys. Kronljuset i den höströda färgen ger en extra skön och varm känsla i inredningen.